University of Alberta

Poste de Professeur(e) adjoint(e) en Administration scolaire

CSJ Academic Support

Competition No.  -    A108534468
Closing Date  -    Feb 28, 2018

Poste de Professeur(e) adjoint(e) en Administration scolaire

Le Campus Saint-Jean de l’Université de l’Alberta sollicite des candidatures pour un poste de professeur(e) adjoint(e) menant à la permanence dans le domaine de l’administration scolaire. Le champ de recherche est ouvert. La personne intéressée à ce poste devra avoir une expérience pratique en gestion d’établissement d’enseignement particulièrement en contexte francophone minoritaire ou immersif, connaître les modes de régulation et de gouvernance des systèmes éducatifs à travers le Canada. La connaissance des systèmes éducatifs et des problématiques interculturelles en milieu scolaire est un atout.

La personne retenue devra enseigner des cours de premier et deuxième cycle en éducation tels que le leadership en milieu scolaire, la supervision pédagogique et les fonctions et responsabilités de la direction d’école. Elle devra aussi établir et maintenir un programme de recherche indépendant dans son domaine d’expertise. Les candidat(e)s doivent posséder un diplôme de doctorat, un dossier solide de recherche et de publications et, de préférence, de l’expérience dans l’enseignement au niveau du premier et du deuxième cycle. Les candidat(e)s doivent également posséder une excellente maîtrise de la langue française parlée et écrite, et maîtriser suffisamment l’anglais pour comprendre les ententes, les politiques et les procédures de l’Université de l’Alberta.  Une expérience en enseignement et en administration scolaire au primaire et/ou au secondaire (de la Maternelle à la 12e année) est essentielle.

Les personnes qualifiées doivent soumettre une lettre de présentation, un curriculum vitae, des exemples de publications, et les noms de trois répondants à : 

Pierre-Yves Mocquais, Ph.D.
Doyen, Campus Saint-Jean
Université de l'Alberta
8406, rue Marie-Anne Gaboury (91 Street)
Edmonton AB T6C 4G9
Courriel : rh.csj@ualberta.ca

Télécopieur : 780-465-8760 

Le concours se termine le 28 février 2018.  La date d’entrée en fonction est le 1er juillet 2018.

L’Université de l’Alberta encourage les candidatures de toute personne qualifiée; cependant, la priorité sera accordée aux citoyen(ne)s canadien(ne)s et aux résident(e)s permanent(e)s. L'Université de l'Alberta s'engage à embaucher de manière équitable une main-d'œuvre diversifiée et inclusive. Nous accueillons les demandes de toutes les personnes qualifiées. Nous encourageons les femmes; Premières nations, Métis et Inuits; membres des groupes minoritaires visibles; personnes handicapées; personnes ayant une orientation sexuelle ou une identité et une expression sexospécifique; et tous ceux qui peuvent contribuer à la diversification des idées et à l'université à postuler.

IN ENGLISH

Faculté Saint-Jean of the University of Alberta is seeking applications for a tenure-track Assistant Professor position in the field of school administration. The research field is open. The person interested in this position must have practical experience in the management of educational institutions, particularly in a minority or immersive Francophone context, and be familiar with the regulation and governance of educational systems across Canada. Knowledge of education systems and intercultural issues in schools is an asset.

The successful candidate will be required to teach undergraduate and graduate courses in education such as school leadership, pedagogical supervision and principal's duties and responsibilities. It will also need to establish and maintain an independent research program in its area of expertise. Candidates must have a doctoral degree, a strong record of research and publications, and preferably undergraduate and graduate teaching experience. Candidates must also have an excellent command of the spoken and written French language and a sufficient command of English to understand the University of Alberta's agreements, policies and procedures.  Experience in teaching and school administration at the elementary and/or secondary level (from kindergarten to grade 12) is essential.

Interested candidates must have a PhD, or in the process of receiving it. They must also have a solid record of research and publications and experience in undergraduate and graduate education. Since French is the language of life, teaching and operation of the Campus Saint-Jean, candidates must also be fluent in spoken and written French, and sufficiently fluent in English to understand the agreements, policies and procedures of the University of Alberta.

Qualified candidates should submit a cover letter, a curriculum vitae, examples of publication, and names of three references to:

Pierre-Yves Mocquais, PhD
Dean, Campus Saint-Jean
University of Alberta
Email: rh.csj@ualberta.ca

Review of applications will begin on February 28, 2018. The ideal start date is July 1st, 2018.

How to Apply

 Mail     
Pierre-Yves Mocquais, Ph.D.
Doyen, Campus Saint-Jean
Université de l'Alberta
8406, rue Marie-Anne Gaboury (91 Street)
Edmonton AB T6C 4G9

 Email     

All qualified candidates are encouraged to apply; however, Canadians and permanent residents will be given priority. If suitable Canadian citizens or permanent residents cannot be found, other individuals will be considered.

The University of Alberta is committed to an equitable, diverse, and inclusive workforce. We welcome applications from all qualified persons. We encourage women; First Nations, Métis and Inuit persons; members of visible minority groups; persons with disabilities; persons of any sexual orientation or gender identity and expression; and all those who may contribute to the further diversification of ideas and the University to apply.